Régen volt már olyan a MotoGP-ben, hogy valaki privát motoron rendre győzelmeket arasson. Egészen Garry McCoy-ig kell visszamennünk, akinek a 2000-es szezon kiválóan alakult, háromszor nyert a Red Bull Yamahán.
Tavaly viszont eltűnt a porondról a szimpatikus ausztrál, aki sokak szívébe belopta magát egyedi, csúsztató stílusával. Nekünk hiányzott az öreg, így megkerestük őt, megkérdeztük mi újság körülötte.
Rég nem hallottunk rólad. Annyit tudunk, hogy egy saját motorsport parkot építesz Ausztráliában.
Visszatértem a szülőhazámba, hogy új életet kezdjek a versenyzésen túllépve. Még mindig kapcsolatban állok a sporttal és motorosokat oktatatok, akik szeretnék fejleszteni a tudásukat. Ezért építem a komplexumot, ahol helyben tudom őket tanítani.
Mesélj nekünk a karriered kezdetéről. Mennyire volt nehéz kijutni a világbajnoki porondra?
Mindig is szerettem a motorokat. Sok versenyágban indultam, mielőtt végleg a pályaversenyzésre adtam a fejem, ezért nem volt olyan nehéz, de mindehhez akkor is kellett Barry Sheene segítsége.
Nehéz volt a váltás 125-ről 500-ra?
Időm java részében egy 500-as krosszmotoron gyakoroltam és salakmotoroztam is, így a 125-ről 500-ra váltás egyáltalán nem jelentett problémát, mindössze kicsit gyorsabb volt minden.
Karriered csúcsára a WCM-nél értél a MotoGP-ben. Mesélnél erről az időszakról?
A Red Bull Yamaha csapatban nagyszerű fickók dolgoztak, akik igazán értettek ahhoz, hogy mire van szüksége a versenyzőknek. A motorok mindig jó állapotban voltak, a négyhengeres 500 köbcentis Yamaha pedig olyan gép volt, amely igazán illeszkedett a stílusomhoz. Sok sikerben volt részem és nagyon jól éreztem magam. Máig hálás vagyok mindenkinek, akivel együtt dolgoztam akkoriban.
Rengeteg rajongót szereztél az egyedi stílusoddal, akik el is neveztek a csúsztatás királyának. Igaz, hogy Rossi akkoriban követett a pályán, csak hogy ellesse tőled?
Nagyon büszke vagyok a becenévre. Azt hiszem még a salak- és a dirt track motorozásból ragadt rám a stílus. Valóban úgy gondolom, hogy Valentino Rossi meglehetősen sok időt töltött a szélárnyékomban, tanulmányozva hogyan is csinálom - egy rakás fotóm van otthon, melyeken mindig mögöttem jön.
Érhet el sikereket ma is egy privát csapat, vagy azok az idők elmúltak?
Manapság nehéz jó eredményt hozni egy privát gépen, mert a gyári csapatok sokkal előrébb járnak a fejlesztésekkel, mint mindenki más. A pénzük is több, így jobb versenyzőik vannak.
A GP után sikeres voltál a WSBK-ban is, de aztán a Foggy Petronasnál valami félrement. Mi volt a gond?
A Superbike egy jó géposztály volt számomra, noha ugyanúgy szükség volt egy jó motorra és egy biztos csapatra, mely támogat. A Foggy Petronas olyan háromhengeres blokkot próbált megtervezni és megépíteni, ami mindig a csúcsra volt járatva, ezért rengetegszer kellett feladnunk a versenyt.
Váltottál Supersportra, ahol lassanként ismét jöttek a sikerek a Triumph-fal, majd hirtelen mégis szerződés nélkül maradtál. Úgy tűnt, téged is meglepett. Volt valami feszültség köztetek? Két év telt el és Chaz Davies világbajnok a BE1-gyel. Milyen érzés?
A Triumph jó kihívás volt számomra. Új volt a motor és kellett valaki, aki a csúcsra juttatja. A mai napig nem tudom, hogy miért nem folytathattam a munkát a csapattal 2010-ben. Azt viszont igen, hogy nagyon későn, csak 2009 végén szóltak, hogy nincs szükség rám, ami miatt nem igazán maradt lehetőségem a 2010-es szezonra. Említettem a csapatnak, hogy ha Yamahára váltanánk, akkor jó esélyünk lehetne a világbajnokság megnyerésére. Persze minden elismerésem Chaz Daviesé.
Egy rakás kísérleti projektben részt vettél a MotoGP-ben (Ilmor, FB Corse). Mit gondolsz, mennyire nehéz egy új csapatot felállítani a királykategóriában?
A MotoGP-be érkező új csapatoknak mindig is nehéz lesz, mert a nulláról indulnak azokkal a riválisokkal szemben, akiknek többéves tapasztalatuk van. Éppen ezért jobb keresni egy meglévő gárdát, akiknek már van valamennyi tapasztalata, hogy gyorsabban összeálljon a kép. Egy jó versenyző sem árt, aki gyors és hasznos információkat szállít, valamint a megfelelő háttér, amihez kőkeményen kell a pénz.
Mit gondolsz az új CRT osztályról? Mennél ilyen motorral? Szerinted versenyképesek lesznek?
Inkább nem nyilatkoznék a CRT-ről!
A nyolcszázas korszaknak a MotoGP-ben mostanára vége. Jövőre már az ezresek jönnek. Mit változik ezzel?
Jó volna, ha összekapnák magukat és eldöntenék végre, mit is akarnak. Sok pénzébe kerül ez néhány embernek. Igazából soha nem lett volna szabad elveszítenünk a kétütemű ötszázasokat.
Hogy látod a MotoGP mostani versenyzőit? Stoner tényleg annyira jó? Mi lehet a gond a Ducatival és Valentinóval?
Nincs elég versenyző. Stoner nagyon tehetséges, ugyanakkor a motorja is jó. Úgy tűnik, Rossi nem képes alkalmazkodni a motorjához.
Kiket tartasz esélyesnek a következő szezonban? Nyomon követed a bajnokságot?
Nézem a MotoGP-t, amilyen gyakran csak tehetem. Azt gondolom, hogy a jövőben Lorenzónak, Spiesnek és Crutchlow-nak vannak jó esélyei.
Van olyan pálya, amin mindig is szívesen mentél volna, de nem volt lehetőséged?
Nem versenyeztem az Indianapolis Motor Speedway-en. Minden évben megnézem a TV-ben, azt hiszem ez az a hely, ami igazán passzolna a stílusomhoz.
A WSBK kezd olyan sorozattá válni, ahol a GP versenyzők egy második lehetőséget kapnak. Szerinted, ha Biaggi, Checa és Melandri kapnának egy jó motort a GP-ben, újra versenyképesek lennének?
Nem igazán tudom, hogy miért szipkáz el tehetséges versenyzőket a Superbike a MotoGP-ből, de azt igen, hogy Checa, Biaggi és Melandri úgy mentek a Superbike-ba, hogy már az első évükben gyári technikán ültek. Bárkinek, aki a MotoGP-be menne vissza és boldogulni szeretne, ugyanilyen színvonalú háttérre lenne szüksége.
Idén nyáron felajánlottad a szolgálataidat néhány MotoGP csapatnak, akik versenyzőhiányban szenvedtek. A végén senki nem vett igénybe. Miért jobb a Hondának a tesztversenyzőjét elindítani, aki nem igazán versenyképes? Vagy ez már életkor kérdése? Damien Cudlin kétszer is szabadkártyázott az idén.
A modern GP versenymotor nem egy olyan gép, amire csak úgy felülsz, mész és máris jó. Rengeteg gyakorlásra van szükség, meg kell ismerni a technikát. Éppen ezért a tesztversenyző talán a legjobb megoldás a gyárak szemében, hiszen ők már képben vannak és ezért is kapják a pénzüket.
Látjuk-e még Garry McCoy-t nemzetközi szinten versenyezni? MotoGP, Moto2, WSBK, WSS? Van valami kilátásban?
Az életkor sokaknak fontos, nekem nem. Azt hiszem, már nagy feladat lenne visszatérni egy jó csapattal a világbajnokságon, bár bevallom, még mindig nem tettem le erről.
Nem gondolkodtál a British Superbike-on? Egykori csapattársad, John Hopkins ott indította újra sikeresen karrierjét.
A BSB átfutott az agyamon egyszer, de azt gondolom, hogy néhány pálya nem elég biztonságos.
Köszönet Stephanie Steinbrecht-Aleix-nek, aki nélkül nem jött volna létre az interjú.
Utolsó kommentek